Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacție din lume conceput, proiectat, construit, testat și pilotat de inginerul şi inventatorul
român Henri Coandă, pe când avea numai 24 de ani. A fost expus de către acesta la cea de-
al II-lea Salon Aeronautic din
Paris, în noiembrie–decembrie
1910. Aparatul era unul de tip biplan cu două locuri, cu propulsor fără elice, cu turbină.
Copia fidelă a aeronavei „Coandă 1910" a rulat în premieră pe pista bazei de raparaţii a Aeroclubului României din Craiova. Aeronava a fost realizată prin grija unui colectiv de oameni pasionaţi, membri ai Asociaţiei Române pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) - filiala Craiova, în perioada 2010 -2012.
Aeroplanul Vuia 1 s-a ridicat de la sol în anul 1906, după ce, pe data de 6 februarie 1903, Traian Vuia depune la Academia de Ştiinţe din Paris proiectul său de aeroplan-automobil, iar pe data pe 15 mai 1903 obţine brevetul său de constructor. Nu a avut fondurile necesare pentru construcţia imediată a aparatului său, astfel că primul zbor nu s-a putut realiza decât la 18 martie 1906, la Montesson, cu un aparat conform brevetului depus în 1903. In acest moment, la Muzeul Aerului şi Spaţiului – Paris, Le Bourget (Musée de l’Air et de l’Espace), pe lângă numeroasele aeronave expuse, la loc de cinste se află şi aparatul original restaurat Vuia I, care marchează un moment de răscruce în istoria aeronauticii.
Cele doua copii ale celebrelor avioane, expuse pentru prima dată la Slatina, vor putea fi admirate zilnic, între orele 8:00 - 22:00.
De altfel, în istoria Slatinei au mai fost consemnate de-a lungul timpului evenimente importante în domeniul aeronauticii, cunoscut fiind faptul că, în anul 1908, aici a fost proiecat un avion multiplan de catre slatineanul Teodor Dobrescu, doi ani mai târziu, in 1910, având loc prima aplicaţie militară a avionului Vlaicu 1 în România (şi prima din lume), Aurel Vlaicu participând la manevrele militare din zona Slatina-Piatra Olt.